Orang Melayu ini sebenarnya mempunyai berbagai ciri dek sebabkan mereka sebenarnya bukanlah terdiri daripada satu keturunan. Walau pun seorang itu berbangsa Melayu tetapi kalau mengikut darah yang mengalir dalam badan mereka munkin juga bercampur dengan Jawa, Minangkabau, Bugis, Arab, Siam, Cina, India, Portugis, Belanda, Jepun, Inggeris dan lain-lain. Namun begitu sebelas bangsa  yang saya sebut disini ada hubungan rapat dengan orang Melayu  kerana kesebelas-sebelas ini pernah menjajah atau menjejak kaki mereka di bumi Tanah Melayu khususnya atau pun di Nusantara amnya.

Oleh itu tidak hairanlah kalau orang Melayu ini mempunyai ciri-ciri persamaan walau pun tidak serupa.Diantara  persamaan ini yang paling menonjol adalah:-

1. Mudah lupa – orang Melayu khususnya atau pun manusia amnya mudah lupa. Lebih kurang macam ikan Dory. Sifat pelupa boleh juga membawa kebaikan selain daripada kerugian kepada individu. Kebaikannya adalah apabila manusia dapat melupakan peristiwa sedih yang  telah dialami. Kerugiannya ialah ada pihak akan mengguna sifat pelupa ini untuk keuntungan mereka. Misalnya mengambil hati orang Melayu semula apabila pada awalnya telah mengabaikan kepentingan mereka.

2. Mudah bertolak ansur  dan pemaaf –  kedua-dua sifat ini dan sifat pelupa adalah saling berkaitan. Orang Melayu senang dipujuk dan jenis pemaaf oleh itu mereka mudah lupa atas kesalahan orang lain dan mudah memaafkan sipesalah. Selain daripada orang Melayu, bangsa yang paling menonjol dengan sifat ini ialah orang Jawa. Orang Jawa khususnya amatlah merendah diri dan bersopan. Maka diceritakan kepada penulis alkisah seorang Jawa yang kakinya telah dipijak orang lalu dia bersuara dengan nada yang lembut….” Maaf  Pak ..kaki saya dipijak”…..??

3. Nak cepat kaya – sifat ini bukan sahaja khusus kepada orang Melayu tapi  munkin juga kepada manusia amnya. Orang Melayu di Nusantara ini  memang hendak cepat kaya tanpa berusaha. Mengikut Sunatullah, semua makhlokNya kena berusaha untuk berjaya. Namun  menjadi satu kelaziman bagi orang-orang Melayu yang memilih jalan pintas kearah mencari kekayaan. Ekoran daripada ini timbullah berbagai kejadian jenayah penipuan. Ada yang menjual batu ajaib kononnya boleh membawa rezeki atau pun boleh mengubat segala penyakit. Sistem melabur wang yang dipanggil labu peram dimana mendapat pulangan yang tinggi dalam masa yang sengkat. Kalau pun betul munkin sekejap sahaja kerana selepas beberapa kali pusingan labu peram pun bertukar jadi labu masak gulai.

4. Tiada perasaan menyayangi harta dan kemudahan awam  –  orang Melayu Nusantara tidak prihatin diatas kemudahan-kemudahan percuma yang disediakan untuk kegunaan umum. Jika ada telefon awam tidak boleh diguna kerana telah dirosakkan. Tandas-tandas awam samada rosak atau dalam keadaan kotor dan berbau. Alat-alat pengesan bencana alam  di tengah-tengah laut  dirosakkan oleh nelayan yang kononnya menghalang kerja menangkap ikan.

5. Tiada keaslian dan kreativiti – sifat ini  mudah dilihat dalam bidang hiburan. Kebanyakan penggiat bidang ini suka meniru. Kalau terdapat produksi filem daripada luar negara mendorong kepada pembikinan cerita-cerita berunsur seram dan hantu maka berlumba-lumbalah syarikat produksi filem Melayu menjurus kearah itu. Sehinggakan pada setiap hari Khamis dikhaskan slot drama seram di TV arus perdana. Apa kaitan cerita seram dengan malam Jumaat? Adakah pada malam Jumaat makhlok asing akan keluar  pergi ke disko  dan berkaraoke? Bila TV luar negara cenderong kepada rancangan realiti maka sibuklah setiap saluran TV di Malaysia menyiarkan program realiti.

Ada pula satu rancangan hiburan saya berpendapat hanya sesuai untuk penonton dewasa bertajuk “Jangan Tidur Lagi”. Rancangan ini ala rancangan”David Letterman”. Kenapa saya katakan rancangan ini sesuai untuk penonton dewasa kerana ianya ditayangkan lewat malam. Tajuknya juga menjelaskan bukan untuk penonton kanak-kanak. Namun begitu penulis kehairanan kenapa pada satu atau dua episod rancangan tersebut  bersama-sama hos tetap muncul dua orang kanak-kanak sebagai hos jemputan. Kenapa penerbitnya pendek akal?
Kalau rancangan masakan dan iklan makanan ini tidak boleh dikira banyaknya. Maka tidak hairanlah kalau  perangkaan pada tahun 2006, setinggi 43.1% daripada rakyat Malaysia menjadi obis. Berapa peratus pula mereka yang obis ini terdiri daripada orang Melayu?

6. Mudah terpengaruh dengan budaya luar – sesetengah orang Melayu percaya apa saja yang datang daripada luar itu adalah baik dan maju. Salah satu pengaruh Barat yang sudah lama meresap kedalam sanubari orang Melayu dan rakyat Malaysia amnya adalah laman sosial seperti Facebook dan sebagainya yang dipanggil media alternatif. Kemudian timbul pula budaya duduk bantah. Budaya duduk bantah  sudah bermotifkan politik hingga menjadi ganas dan merosakkan harta individu dan kerajaan.
Kalau pasukan bola sepak daripada luar negara ini lebih mendapat sanjungan daripada pasukan negara sendiri. Sanjungan mereka sehingga ketahap menubuhkan kelab di Malaysia. Ahli-ahli koporat yang berwang sanggup beli pasukan bola sepak luar negara semata-mata kerana prestij selain memberi pulangan yang lumayan. Apa ceritanya dengan pasukan bola sepak negara sendiri? Siapa yang sanggup membantu  dan menaikkan nama pasukan bola sepak kita?

Orang Melayu ini memang suka terikut-ikut dengan pengaruh luar tidak kiralah daripada mana. Bidang-bidang hiburan dan makanan adalah yang paling senang dipengaruhi. Jika anda pergi kemana-mana cawangan McDonald, Burger King, Starbucks, siapa pelanggan yang paling ramai?

Jika kita perhatikan dalam bidang hiburan lagi, pada setiap beberapa bulan diadakanlah pesta Jom Heboh. Rancangan TV pula seperti Mentor+Protege, MyVersus telah menjadi hiburan hangat sekarang.Tidak ketinggalan juga program mencari Imam Muda dan Uztazah telah menjadi komersial. Jika diperhatikan majoriti yang mengambil bahagian itu siapa? Majoriti yang mengunjungi Jom Heboh itu siapa? Apakah tujuan diadakan semua ini? Adakah untuk melalaikan orang Melayu Islam?

Selain budaya Barat terdapat juga kecenderungan dan minat kepada budaya Timur seperti daripada negara Korea, China dan Jepun. Sekarang budaya K-Pop dan J-Pop menular dikalangan remaja diseluruh Nusantara. Malu cakap tapi anak perempuan penulis juga diantara yang minat kepada drama bersiri Korea dan Jepun, kumpulan penyanyi KAT-TUN dan lagu-lagu jepun. Tidak ketinggalan juga penulis diantara yang meminat dan mengikuti drama Korea pada satu ketika. Setakat ini budaya Korea masih boleh diterima tetapi hanya pada makanan dan bidang hiburan seperti muzik dan drama sahaja. Namun selaku rakan kongsi perniagaan, harap dilupakan. Mereka sebenarnya setaraf dengan rakan kongsi daripada India, Italy dan China. Kebanyakannya tidak jujur. Kenyataan  ini  adalah berdasarkan daripada pengalaman dan bukan rekaan.

Sedang kumpulan minoriti di Malaysia berusaha gigih menuju kejayaan dan menjadi kaya raya , kumpulan majoriti (siapa lagi kalau tak orang Melayu) masih bercakar sesama sendiri dan terpengaruh dengan  budaya luar  dan dakyah musuh. Anak-anak muda Melayu kononnya hendakkan kebebasan bersuara. Tetapi kalau kebebasan bersuara itu menghalang hak kebebasan orang lain, ada apa dengan kebebasan?

Kebebasan itu bukanlah mutlak. Kalau nak bebas pergilah duduk dipulau mana-mana yang tiada penduduk. Barulah boleh tepuk dada tanya selera. Tetapi itu pun kalau  tiada penghidupan liar  dipulau  tersebut.  Disebaliknya manusia yang datang kesitu  boleh dianggap sebagai menceroboh kebebasan penghidupan liar , akhirnya ada apa dengan orang Melayu?