Ramai orang Melayu  sekarang sudah tiada jatidiri. Kenapa saya katakan begitu?

Walaupun kita hidup dalam masyarakat yang majmuk, bukan maknanya kita perlu beralah selalu. Kita tidak perlu ikut seperti cerita unta dengan tuannya. Semua orang pasti tahu cerita ini. Sebenarnya bukan cerita  unta dan tuannya saja malah ada lagi  satu cerita  mengenai keldai dengan tuannya. Kedua-dua cerita ini mengajar kita supaya berbuat baik berpada-pada buat jahat jangan sekali.

Orang Melayu harus mengimbau kembali cerita-cerita yang memberi pengajaran  yang diperistiwakan oleh orang-orang tua semasa kita kecil. Sifat bertolak ansur dan mudah memaafkan kesalahan orang lain adalah sifat yang terpuji.Malahan Rasullullah saw juga seorang yang pemaaf dan bersifat tolak ansur. Tetapi janganlah sampai menampakkan kelemahan sehingga orang lain boleh menekan kita.

Seperti tajuk tampalan ini…keadaan orang Melayu sekarang boleh dikatakan ibarat telur dihujung tanduk dan sebabnya  adalah salah orang Melayu sendiri. Mana tidaknya.
Kes-kes yang berkaitan saya bentangkan dibawah ini.

Kes 1:   Hasil Mahsul Bumi Tanah Melayu
Kekayaan daripada hasil bumi seperti bijih timah dan juga perladangan pokok getah bertukar tangan. Sebelum merdeka  lesen melombong  dipegang oleh Raja-Raja Melayu.  Bila pihak British campur tangan dalam pergolakan perlombongan akibatnya  hasil perlombongan  terpaksa dikongsi bersama. Sebagai gantian Raja-Raja dan rakyat jelata  menerima perlindungan daripada keganasan yang timbul yang boleh mencetuskan peperangan demi peperangan.

Kes 2: Menerima Pendatang  Sebagai Rakyat Tanah Melayu Dengan Syarat
Atas desakan pihak British pemimpin-peminpin Melayu ketika itu terpaksa menerima  status pendatang  sebagai rakyat  tempatan bertujuan untuk memperolehi kemerdekaan tanpa  pertumpahan darah. Penerimaan ini adalah atas beberapa syarat. Tapi syarat-syarat  tersebut telah ditentang daripada masa ke semasa oleh pihak pendatang. Namum Melayu tetap bersifat tolak ansur.

Kes 3: Pindaan Demi Pindaan Keatas Akta Pelajaran
Bagi memenuhi permintaan puak pendatang syarat-syarat dalam Akta Pelajaran dipinda saban masa. Akhirnya sekarang bilangan SJK(C)&(T) bertambah dan SMJK (C) &(T) termasuk sekolah swasta pun sudah tumbuh ibarat cendawan tumbuh sesudah hujan.Sekolah-sekolah jenis kebangsaan ini menerima bantuan kerajaan. Kalau tidak  kerana kebijksanaan Menteri Pelajaran menolak desakan daripada sekolah swasta, kerajaan terpaksa juga beri bantuan kepada mereka.Terima kasih TS Muhyidin.

Kes 4: PPSMI
Lebih menghairankan pemimpin Melayu memperkenalkan pembelajaran Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris(PPSMI). Sesudah 5 tahun berlalu langkah ini didapati merugikan pelajar Melayu. Maka terpaksa bertukar haluan. Namun tindakan ini dibantah oleh satu badan yang ditubuh khas yang diberi nama PAGE. Persatuan ini terdiri daripada ibu bapa anak-anak yang bersekolah.Ketuanya pula seorang wanita Melayu. Inilah Melayu kalau dah banyak makan mentega dan keju.

Kes 5: Model Ekonomi Baru (MEB)
Bila pemimpin Melayu bertukar  diubahkan pula dasar DEB kepada MEB dan segala macam akronim. Golongan minoriti bising sebab DEB tidak menguntungkan mereka. Betulkah tanggapan ini?Adakah data-data yang menyokong dakwaan ini? Kononya mengikut kajian ASLI pegangan syer Bumiputra sudah capai 30%.  Maka diubah DEB untuk memenuhi citarasa pihak yang bising ini. Sekarang  mereka senyap kerana  telah dapat beberapa projek mega. Usahawan Melayu  yang baru meningkat dapat apa? Habuk roti adalah.

Namun salah siapa juga?

Semasa menikmati dasar DEB usahawan Bumi menyalah gunakan kemudahan. Bila kerajaan memberi lesen perniagaan, mereka  sewakannya kepada kaum Cina, India dan termasuk  kaum pendatang asing. Akibatnya didapati kawasan Chow Kit sudah bertukar jadi “mini Indonesia”. Usahawan bumi tahu kutip sewa saja. Hendak kerja senang dan dapat duit senang. Samalah ceritanya seperti sebelum merdeka.

Kes 6:Golongan Melayu Yang Menyepi
Lebih membinggungkan bila terdapat segolongan orang Melayu hanya duduk menyepi mengenai desakan demi desakan daripada golongan yang tidak berterima kasih. Akhir ini Persatuan Pendidik Bukan Kerajaan Dong Zong Jiao Zong mengadakan perarakan meminta kerajaan menangani masalah kekurangan guru Bahasa Mandarin. Helo..ini negara Tanah Melayu ok…bukannya Tanah Besar Cina.

Kes7: Orang Melayu Hilang Akal
Namun apa yang paling keji sekali ialah bila melihat orang Melayu diperkudakan oleh golongan minoriti. Orang Melayu sanggup bersekongkol dengan parti lawan semata-mata hendak berkuasa.
Pihak lawan tubuhkan BERSIH. Kononya sebuah badan bukan-kerajaan untuk menegakkan kebenaran. Tapi amat jelas mereka adalah golongan pembangkang. BERSIH sudah bersiri kini macam wayang Hollywood. BERSIH 3.0 sekarang dipengerusikan oleh Sasterawan Negara, Datuk A.Samad Said. Bayangkan sebagai seorang sasterawan  yang diberi penghormatan status Negarawan  dengan rela  hati terjebak dalam hal-hal yang hendak menjatuhkan kerajaan.

Orang Melayu sekarang  merasa lebih gah jika bahasa penjajah ditingkatkan dan diberi kedudukan yang sewajarnya. Justeru itu kaum lain pun mahukan kesaksamaan.Mereka juga mahukan bahasa mereka diperkembangkan.
Orang Melayu harus faham mengapa kaum Cina berkeras hendak memperkembangkan bahasa ibunda mereka . Tidak lain dan tidak bukan kerana mereka mempercayai jika bahasa mereka dihapuskan maka hilanglah jatidiri. Bila hilang jatidiri maka akan pupuslah bangsa mereka. Mengapa pemimpin Melayu tidak faham hakikat ini?

Orang Melayu  yang  tidak sedar diri mereka diperkudakan, membangkang sehingga hilang akal. Bertengkar didalam Dewan Parlimen yang mulia lagi berdaulat semata-mata hendak menegakkan benang basah. Atau adakah ini satu skrip yang telah tersedia untuk menunjuk kepada pihak  “dalang” bahawa ada orang Melayu yang sanggup sujud kepada permintaan mereka.

Hai orang  Melayu… sedarlah sebelum terlambat. Janganlah asyik dengan kesenangan maka lupa diri.

Sudah lupakah akan sejarah Tanah Melayu? Kita “mati” selama 400 tahun. Bagaimana terjadi?

Lupakah bahawa Tanah Melayu pernah dijajah  oleh Kerajaan Srivijaya , diikuti pula dengan Kerajaan Majapahit, Kerajaan Siam(utara Tanah Melayu), Kerajaan Portugis & Belanda (Melaka&Perak), Kerajaan Jepun dan akhirnya British. Selama lebih kurang 400 tahun Tanah Melayu diserang saling berganti oleh musuh-musuh semata-mata hendak mengaup kekayaan bumi Tanah Melayu.

Orang Melayu  kalau masih tidak sedar dan insaf maka akan berulang semula sejarah ratusan tahun dahulu. Nescaya bangsa Melayu akan pupus jika bahasa sendiri diperdagangkan.Kemudian harta bendanya bertukar tangan. Sehingga orang Melayu akan tinggal sehelai sepinggang. Apa cerita kalau orang Melayu mengemis ditanah air sendiri akhirnya?

Apa tindakan orang Melayu seterusnya?…Berdiam diri  dan tidak ambil pusing?

Saya ulangi lagi , bahawa jatidiri  dan seterusnya bangsa Melayu akan pupus  jika orang Melayu mengamalkan hidup cara “penjajah”. Bukankah”penjajah” ini bertujuan memecah belahkan rakyat dinegara-negara yang mereka ada kepentingan. Lihat saja di Timur Tengah. Mereka hampir berjaya seratus peratus. Akhir ini pandangan mereka sudah beralih kepada negara-negara Asia.

Sekiranya rakyat Malaysia tidak bersatu hati melawan musuh dalam selimut maka  hala tuju negara akan menemui kesesatan dan kehancuran.Bila sampai saat itu , tidak guna menyesal lagi. Bila sudah terhantuk apa lagi nak ditengadakan?

Sebagai seorang rakyat yang tiada apa-apa pada dirinya….hanya boleh berdoa.

Ya Allah, Engkau lindungilah negara kami , Malaysia , daripada musuh Islam….  Amin.