I.  Manusia Sebagai Khalifah

Firman dibawah ini dipetik daripada surah Al-Baqarah ayat 30.

Allah swt berfirman kepada para malaikat (diberitahu kepada Rasullullah saw) bahawasanya …”Aku hendak menjadikan seorang khalifah (manusia) dimuka bumi…”

Maka para malaikat  menjawab..” Adakah Enkau (Ya Allah) hendak menjadikan manusia itu yang akan membuat kerosakan dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan) padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Mu?”
Allah swt berfirman….”Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang kamu tidak mengetahuinya.”

Ayat yang akhir daripada Allah swt diatas  menjelaskan bahawa segala kejadian yang berlaku dimuka bumiNya adalah dalam pengetahuan  dan izin Allah. Justeru itu saya hendak menekankan bahawa segala peristiwa berlaku diantara khalifah-khalifahNya dimuka bumi adalah  berpunca daripada mereka sendiri dengan pengetahuan dan izin Allah. Begitu juga dengan  segala kejadian alam adalah dengan pengetahuan dan izinNya.

Khalifah adalah manusia yang hidup dimuka bumi tidak kira apa ugama yang dianuti.Oleh itu sebagai seorang manusia ianya adalah hamba Tuhan. Sebagai hamba Tuhan jika ianya mengikut hukum Tuhan maka akan menerima balasan yang setimpal.Contohnya seorang manusia itu jika berusaha tanpa mengenal kekecewaan maka Tuhan akan memberi balasan yang setimpal dengan usahanya. Ini adalah hukum Tuhan. Disebaliknya sebagai umat Nabi Muhammad saw sekali pun jika kita tidak mengikut hukum Allah maka tidak akan menerima rahmat yang sewajarnya.

Persoalan seterusnya …Adakah apa yang terjadi didunia sebelum ini, sekarang dan seterusnya  adalah atas pengetahuan dan izin Allah?
Itu sudah pasti…tetapi hanya berpunca kepada perbuatan manusia sendiri. Sepertimana yang ternyata dalam firman Allah diatas, para malaikat  sudah pun mengetahui bahawa manusia akan merosakkan bumi dan berbunuh-bunuhan sesama sendiri.Namun Allah Yang Maha Mengetahui meredhakan kejadian manusia kerana mahu menguji siapa diantara mereka yang baik amalannya.

Jika diperhatikan segala pergolakan yang berlaku dinegara kita khususnya mahu pun didunia amnya amatlah merunsingkan.Pergolakan demi pergolakan berlaku semata-mata manusia tidak lagi menunaikan tugas mereka sebagai khalifah.
Berikut bukan sifat-sifat seorang khalifah yang dituntut Allah:-
i     tidak amanah
ii    tamak haloba
iii   irihati dan dengki
iv   kecewa dan putus asa

Diatas adalah diantara sifat-sifat utama manusia yang berunsur negatif yang boleh membawa kepada kerosakan dimuka bumi dan bunuh membunuh.

Apabila seseorang itu tidak amanah iaitu tidak jujur dan ikhlas maka timbullah perasaan seperti tamak, irihati dan dengki. Tamak meliputi tamak kebendaan dunia, kuasa dan perasaan. Tamak perasaan umpamanya mahukan perhatian dan kasih sayang tertumpu kepada dirinya seorang. Ini juga boleh membawa kepada kesan negatif seperti bunuh membunuh.

Perasaan irihati diantara manusia juga memberi kesan positif dan negatif. Sebagai kesan positif kita akan cuba perbaiki diri kita dan menandingi kejayaan orang lain. Kesan negatif pula perasaan irihati menebal sehingga timbul perasaan cemburu dan dengki. Perasaan dengki akan membawa padah pada diri sendiri dan kepada orang yang jadi sasaran.

Seterusnya perasaan kecewa dan terus berputus asa biasanya banyak memberi kesan negatif daripada positif. Kesan negatifnya adalah sehingga boleh bunuh diri dan boleh juga membunuh.

Segala pergolakan yang sedang berlaku sekarang, secara halusnya adalah permainan syaitan.Harus diingat iblis telah bersumpah akan menyesatkan anak cucu Adam sehingga dihari pengiraan. Justeru kita boleh buat satu kesimpulan besar bahawa segala pergolakan yang berlaku adalah pada hakikatnya berkisar kepada dua pihak.Iaitu pihak Islam dan musuh Islam. Berkisar atas hakikat ini makanya masyarakat dunia tergulong kepada tiga iaitu: yang beriman, kafir dan munafik.

Diantara ketiga-tiga golongan tersebut yang paling sukar di kenali adalah golongan munafik.Golongan munafik merupakan mereka yang sangat samar tingkah lakunya. Mereka kelihatan kuat memegang kepada ajaran Islam tetapi dalam hati berlawanan.Oleh itu umat Islam harus berwaspada kepada mereka ini kerana realitinya kita harus berdepan dengan manusia atau khalifah yang berwatak tiga, iaitu beriman, kafir dan munafik. Diantara yang tiga ini golongan yang beriman amatlah sedikit.Walaupun golongan masyarakat dibahagi tiga namun pada hakikatnya tetap menjadi dua pihak iaitu Islam dan musuh Islam. Pihak lawan yang juga musuh Islam adalah tergulung  daripada sesiapa saja yang mahukan kemusnahan Islam dan pengikut-pengikutnya yang beriman.

Maka persoalan timbul bagaimanakah bilangan orang (khalifah) beriman yang amat sedikit ini dapat menentang pihak lawan? Cara yang diajar oleh Rasullullah saw ialah dengan KESABARAN dan USAHA. Disamping itu, bantuan saudara seiman diseluruh komuniti Islam dan dengan kemampuan ILMU adalah penting. Oleh kerana Islam adalah untuk seluruh manusia (khalifah) dimuka bumi dan disepanjang zaman maka untuk melawan musuh kita harus MEMATUHI HUKUM-HUKUMNYA (ISLAM).

Selain Islam adalah untuk semua, Islam juga mengajar orang-orang yang beriman jangan memerangi pihak lawan melainkan diperangi.Dalam aspek Islam diperangi bukan setakat secara fizikal dengan senjata dan segala peralatan perang tetapi termasuk  juga diperangi melalui minda.Pihak lawan sememangnya hendak menyesatkan umat Islam. Cara halus ialah menerap minda dengan budaya yang merosakkan akidah umat Islam.

 II.   Cara Pihak Lawan  Menentang Islam  

 A.   Memutarbelitkan Fakta Sejarah

Jika kita kaji sejarah daripada alaf terdahulu, amat jelas pihak lawan terutama sejarawan-sejarawan Barat memberi gambaran bahawa perkembangan Islam lebih kepada penindasan dan peperangan.

Menurut buku API SEJARAH oleh  Ahmad Mansur Suryanegara beliau menulis bahawa :-

1. Sejarawan Barat (kalangan Orientalis) membuat tiori bahawa Islam dikembangkan dengan pedang,kekerasan dan penindasan.

2. Sejarah Indonesia dituliskan bahawa semasa Kesultanan Demak  terjadi saling bunuh membunuh atau perebutan kuasa.

3. Kerajaan Hindu Majapahit diserang dan dijatuhkan oleh Kesultanan Demak (Sunan Fatah) walhal pada hakikatnya Kerajaan Hindu Majapahit dijatuhkan oleh Raja Girindrawardhana daripada Kerajaan Hindu Kediri pada 1478M.(Serangan ini adalah sebagai balasan kepada Kerajaan Majapahit yang  telah menyerang Kerajaan Hindu Kediri lebih kurang 200 tahun sebelumnya).

4.  Sejarawan Barat telah menulis dengan memberi gambaran yang negatif  terhadap  pemerintahan keturunan Genghiz Khan dan Kublai Khan yang memeluk Islam dan mengistiharkan Islam sebagai ugama resmi keatas wilayah pemerintahan  mereka (spt.Persia,India dan Cina pada abad ke12 hingga ke 14, masing-masing).

5.  Para sejarawan Barat memberi gambaran buruk bahawa perkembangan Islam  di India telah mengakibatkan pembunuhan pendeta Hindu dan Budhha. Mereka menambah dengan menyatakan kuasa yang menentang pembakaran  balu adalah penjajah British dan bukannya Islam.

Banyak lagi peristiwa sejarah dunia yang telah diberi gambaran yang salah oleh sejarawan-sejarawan Barat mengikut  Ahmad Mansur Suryanegara. Beliau seterusnya mengesyorkan agar pakar-pakar sejarah membuat semula kajian terperinci diatas dakwaan-dakwaan mereka terhadap Islam.

B.   Melemahkan Pengikut Islam

Pihak lawan seterusnya gunakan cara memisahkan wilayah-wilayah negara yang dikhuatiri akan memberi tentangan keatas pengaruh Barat.
Contohnya:-

1.   Apabila British memberi kemerdekaan kepada India, negara itu telah dipisahkan kepada India dan Pakistan (Timur&Barat). Jika diteliti wilayah India yang dipisahkan ini adalah untuk mengasingkan orang Islam dan bukan Islam dan sekali gus mengurangkan bilangan umat Islam di India.Dengan pepecahan ini umat Islam menjadi lemah.

2.  Pihak British melaksanakan sistem pisah dan tadbir (divide and rule) apabila memerintah Semenanjong Tanah Melayu. Makanya orang Melayu (Islam) hanya makan gaji dan ramai yang mundur sedangkan pendatang pegang ekonomi negara.

3.  Kuasa-kuasa besar Barat  yang  pantas campur tangan telah melibatkan negara mereka dengan peperangan untuk membantu negara yang mereka mempunyai kepentingan.
Contoh :- Apabila Iraq menyerang Kuwait, akibat daripada campor tangan mereka telah mencetuskan Peperangan Teluk (Ogos1990-Feb1991). Seterusnya bagi melemahkan lagi kekuatan Iraq,PBB telah mengenakan sekatan ekonomi dan kemanusiaan keatas Iraq.

4.  Perang Bosnia-Herzegovina (1992-95) . Peperangan ini adalah berlandaskan pembunuhan rakyat Islam  Bosnia.Perang berlanjutan tanpa campur tangan kuasa besar kerana mereka tidak mempunyai kepentingan sehinggalah NATO memberhentikannya pada 1995. Peperangan selama 4 tahun mengakibatkan pembunuhan beramai-ramai rakyat Islam dan negara mereka jadi mundur.

5. Iran telah dituduh menjana senjata nukliar dan dikenakan sekatan seperti juga yang dialami Iraq terdahulu. Negara-negara  yang menentang  penggunaan  kuasa nukliar sebagai senjata  turut berhenti berdagang  dengan Iran. Ini termasuklah Malaysia.

6.  Akhir ini  kuasa Barat adalah pencetus kepada pergolakan dinegara-negara Timur Tengah yang dipanggil “Arab Spring”. Akibatnya keadaan menjadi kucar kacir, pembunuhan rakyat beramai-ramai termasuk anak-anak yang tidak berdosa dan menjejas pembangunan negara.

 C.  Memperkecilkan Pengaruh Perkembangan Islam

Menurut buku Ahmad  Mansur Suryanegara lagi selain memperkecilkan atau menidakkan segala kemajuan dan budaya positif yang dibawa oleh Islam, pihak Imperialis  Barat  sebaliknya cuba meniru.
Sebagai contoh:-
1.  Pihak Imperialis Barat  menubuhkan Magna Carta pada abad ke13M sejajar dengan Piagam Madina yang ditubuhkan oleh Rasullullah saw pada abad ke7M(622M).

2.  Memakan makanan yang dimasak adalah ajaran Islam.

3.  Mandi dikolam renang adalah budaya yang diperkenalkan semasa pemerintahan Khalifah Umayah di Sepanyol.

4. Pelayaran Armada Laksamana Zheng He (Cheng Ho)seorang Muslim dari Cina dikaburi dengan kisah pelayaran Christopher Columbus dan Vasco de Gama yang tidak setanding mana.

D.  Pengaruh  Budaya Imperialis Barat

Mengguna cara kekerasan  iaitu cara peperangan adalah langkah yang terakhir bagi Imperialis Barat. Sebelum itu mereka akan cuba menerap budaya negatif kepada masyarakat Islam dan bukan Islam.

Budaya negatif yang cuba diterapkan kepada masyarakat  keseluruhannya adalah:

1.  Kebebasan dalam pergaulan seks, ucapan dan pilihan

2.  Mengguna media massa alternatif untuk meracun fikiran rakyat

3.  Propaganda melalui karya penulisan

4.  Budaya rusuhan jalanan

5.  Budaya duduk bantah

6.  Menabur fitnah

7.  Tidak hormat kepada undang-undang dan Raja

8.  Mencemuh pemimpin negara atau Ulul Amri

Budaya-budaya diatas digunakan secara halus  untuk mempengaruhi sesiapa saja untuk melemahkan jati diri sesuatu bangsa itu. Makanya jika masyarakat dunia tiada pegangan hidup iaini tiada berugama dan bebas untuk membuat segalanya maka amatlah mudah dipengaruhi. Hanya orang-orang Islam yang beriman yang mampu melawannya.Memandangkan negara-negara Islam pada keseluruhannya bukanlah terdiri daripada kuasa-kuasa besar dunia maka cara yang paling sesuai ialah mendekatkan diri dan mengamal ajaran Allah swt.

III.  Tanggongjawab Sebagai Khalifah

Sebagai  manusia yang dicipta oleh Maha Pencipta kita diberi tugas untuk menjadi seorang khalifah dimuka bumi. Makanya kita harus berpegang kepada ayat  ini.

Surah Al-Imran ayat 19 :  Sesungguhnya ugama  (yang benar dan diredhai) disisi Allah ialah Islam.
Orang( Yahudi dan Nasrani) yang diberikan kitab itu tidak berselisihan (mengenai ugama Islam) melainkan setelah sampai kepada mereka ilmu (yang sah tentang kebenarannya)semata-mata kerana hasad dengki yang menebal dikalangan mereka.Sesiapa yang mengingkari ayat-ayat keterangan Allah,maka sesungguhnya Allah amat cepat perhitunganNya.

Selain daripada berpegang kepada ayat diatas,sebagai khalifah perlu mempunyai ciri-ciri sebagai pemimpin.Ini adalah cara Islam membina peribadi seorang Muslim. Seterusnya didalam Islam sebagai khalifah harus bertanggongjawab berkongsi dan mengajar ilmu yang diperolehi daripada ajaran Al- Quran walaupun hanya sepotong ayat.Inilah yang diajarkan oleh Rasullullah saw kepada sahabat-sahabat Baginda agar menyampaikan ajaran Islam walaupun baru satu ayat yang diketahui mereka.

Oleh itu sebagai khalifah, paling penting , perlu berilmu dan tidak berhenti mencari ilmu. Keduanya tidak harus berputus asa walau apa pun halangan-halangan yang ditempoh. Ketiga haruslah memiliki kesedaran berjihad dengan harta dan jiwa.

Jika diimbau kembali kisah-kisah Nabi dan Rasul yang berdepan dengan pihak lawan yang kuat daripada segi fizikal, kesudahannya adalah Islam selalu keluar sebagai pemenang dengan kemusnahan orang-orang kafir mahu pun munafik. Ini adalah janji Allah (Surah48:28).
Justeru  sebagai persiapan untuk melawan musuh, ikutilah hukum-hukum Allah kerana sesungguhnya Allah tidak  memungkiri janji.