Segala apa yang berlaku keatas diri manusia, keadaan disekelilingnya  dan juga kepada alam semesta ada kaitan dengan hukum-hukum Allah. Munkin pembaca lebih arif tentang hukum-hukum yang dituntut Allah seperti yang diFirmankan didalam Al-Quran. Walau apa pun penulis tidak berhasrat untuk menghurai apa yang tercatit didalam Al-Quran kerana ilmu penulis tidak sampai ketahap itu.Tetapi apa yang hendak diperkatakan disini adalah perkara-perkara yang dilakukan manusia setiap hari yang dipandang enteng tetapi ia tetap hukum Allah.Ini bermaksud walaupun perbuatan itu merupakan perkara kecil seperti memberus gigi tetapi jika manusia tidak mematuhinya akan memberi mudarat kepada diri mereka.Kemudaratan-kemudaratan tetap akan dialami oleh segenap lapisan manusia tidak kira apa ugama yang dianuti kerana hukum Allah merangkumi segala makhlokNya didunia baik pun dilangit.

Oleh kerana manusia amnya dan yang berugama Islam khususnya buta Al-Quran maka mereka tidak prihatin akan punca dan sebab-musabab kepada segala yang telah dan akan berlaku. Al-Quran umpama buku rujukan untuk semua manusia sekiranya mereka membaca dan memahami isinya.Isi Al-Quran adalah hukum-hakam Allah.Kepada sesiapa yang mempercayai dan mematuhinya akan selamat didunia dan diakhirat.Malang sekali hanya segelintir manusia yang boleh membaca sekali gus memahaminya.Walaupun manusia adalah ciptaan Allah,tetapi manusia bersifat suka membantah dan tidak bersyukur atau berterima kasih. Apabila manusia membantah iaini tidak menurut hukum Allah akibatnya adalah apa yang kita lihat sekarang.

Manusia bersifat membantah oleh itu mereka tidak mahu menurut ajaran orang tua dan yang lebih berlimu atau pun anak-anak yang suka membantah kata-kata ibu bapa.Peraturan hidup telah ditetapkan keatas manusia sejak kecil.Bermula pada zaman kanak-kanak kita diajar supaya memberus gigi sebelum tidur malam dan selepas bangun pagi.Ada juga baik jika kita terus berus gigi selepas makan.Tapi ini munkin sukar. Apabila manusia sudah capai peringkat dewasa, mempunyai perkerjaan dan berkemampuan, dinasihatkan agar  membuat rawatan gigi setiap 6 bulan. Begitu juga manusia dinasihatkan agar menjaga kesihatan badan secara menyeluruh. Adalah disyorkan pemeriksaan kesihatan badan dibuat sekali setahun. Sama juga jika manusia memiliki kenderaan. Kenderaan juga mempunyai jadual penyelenggaraan yang telah ditetapkan oleh pembuat. Pengguna harus membawa kenderaan kebengkel mengikut  jadual.

Apa akan terjadi sekiranya tuan punya gigi atau badan atau pun kenderaan berkenaan tidak mematuhi peraturan ini? Tentu sekali gigi akan mengalami masalah seperti berlubang dan sakit. Kenderaan pula akan rosak ditengah perjalanan. Jika kesihatan badan tidak dijaga maka manusia akan jatuh sakit dan perlu terima rawatan dihospital.Hal ini semua menggangu kehidupan seharian.

Walau pun peraturan-peraturan seperti menggosok gigi, menjaga kesihatan badan dan memelihara kenderaan, adalah peraturan daripada manusia sendiri, tapi hal ini telah didorongkan(diilhamkan) oleh Allah swt kepada umat-umatNya terdahulu. Sekiranya peraturan ini tidak dipatuhi maka dengan kuasa Allah segala keburukan akan berlaku. Umpamanya bila manusia capai zaman dewasa, jika gigi rosak dan terpaksa dicabut maka ianya tidak akan tumbuh lagi melainkan pakai gigi palsu.Kereta yang mengalami kerosakan teruk akan melibatkan kos pembaikan yang tinggi.Bila kesihatan diabaikan, penyakit-penyakit kronik akan menyerang dan akhirnya akan menyebabkan  organ dalaman rosak.Kos perubatan pun tinggi.

Perkara-perkara ini berlaku  kerana manusia tidak hiraukan pemberian Allah dan ibarat tidak berterima kasih kepadaNya. Justeru Allah akan mengambil  balik segala pemberianNya semata-mata kerana manusia tidak pandai menjaga dengan baik. Namun begitu jika ditakdirkan kita menemui ajal atas sebab sesuatu penyakit maka itu adalah ketentuan Allah yang tidak dapat dielakkan.Cuma munkin penyakit itu tidaklah seberat dan menyiksakan berbanding jika manusia abaikan kesihatan mereka sepenuhnya.

Contoh-contoh diatas adalah perkara yang berlaku ketas diri manusia kerana mereka bersifat cuai dan tidak ambil pusing. Samalah juga ceritanya dengan pemerintah sebuah negara. Jika seorang pemerintah itu tidak pandai memimpin maka rakyat tidak akan memberi sokongan. Jika rakyat tidak mahu sokong maka pemerintahannya akan jatuh. Jika pembaca celik sejarah kita akan faham bagaimana Empayar Rom yang begitu hebat boleh jatuh. Antara sebab-sebab utama adalah terdapat unsur-unsur korup, hasad dengki dan khianat. Apabila pemimpin meletakkan kepentingan diri mengatasi kepentingan ugama, rakyat dan negara maka ini berlawanan dengan hukum Allah.Pemimpin yang tidak mematuhi hukum Allah maka balasannya adalah Allah akan memindahkan kuasa itu kepada pihak yang lain. Begitulah hakikatnya jika manusia tidak mematuhi hukum Allah.

Selain daripada memudaratkan diri manusia sendiri, tindak tanduk mereka juga akan mengakibatkan keadaan disekeliling jadi binasa jika manusia tidak mematuhi hukum Allah.Pada 1992 satu persidangan mengenai pencemaran alam  yang membimbangkan telah diadakan di Rio de Janeiro. Pada 20-22 Jun 2012, akan diadakan persidangan turutan dinegara yang sama.Wakil daripada negara-negara didunia akan membincang kemajuan yang telah tercapai selepas 20 tahun perjumpaan pertama. Jika manusia masih membantah antara sesama mereka maka objektif untuk memperbaiki keadaan cuaca didunia ini amatlah tipis sekali.

Sayugia diharapkan manusia faham dan insaf  diatas Firman Allah ini (Surah Al-Baqarah :30). Justeru itu wakil negara-negara yang hadir seharusnya bersedia dan bersungguh-sungguh untuk menjadikan persidangan Rio+20 satu kejayaan tanpa memberi sebarang alasan.Disebaliknya jika manusia tetap berdegil dan angkuh maka tunggu sajalah balasan daripada Allah swt. Sesungguhnya Allah Lebih Mengetahui.