Percayakah  anda  bahawa  ANGKA  mengawal  atau mempengaruhi kehidupan kita  sehari-hari ?

Mengapa tidak?

Pada amnya kita tahu bahawa ANGKA mempunyai  kaitan dengan bidang ilmiah.Namun begitu, kita tidak dapat menafikan bahawa ANGKA juga mempunyai pengaruh dalam kehidupan kita sama ada  secara langsong atau tidak langsong.

Unsur ANGKA ini banyak terdapat pada ayat-ayat suci Al-Quran-ul-Karim.Diantaranya, unsur ANGKA menunjukkan tempoh sesuatu kejadian.Contohnya, Allah swt. mengambil  enam (6 ) masa untuk menjadikan  langit dan bumi dan segala-gala yang ada diantaranya.ANGKA yang disebut dalam Al-Quran juga membawa maksud bilangan atau jumlah. Contohnya, langit (syurga ) dijadikan tujuh(7) lapis  dan begitu juga bumi. Seterusnya Allah menjadikan manusia  berpasangan iaitu dua (2). Begitu juga keadaan dengan makhlukNya yang lain.

ANGKA yang membawa maksud bilangan atau jumlah menerangkan bahawa di sisi Allah terdapat dua belas (12) bulan dalam satu (1) tahun. Diantara dua belas bulan ini empat (4 ) daripadanya  dianggap  bulan yang dihormati , iaitu bulan  Muharram, Rejab, Zulkaedah dan Zulhijjah.

Hukum Islam juga  menetapkan bahawa seorang kaum Adam boleh beristeri  empat (4) pada satu masa. Namun hukum ini diikuti  dengan terma dan syaratnya.

ANGKA yang membawa maksud tempoh dapat menjangka tarikh bayi akan dilahirkan.Pada lazimnya kandungan bayi  dalam rahim ibu  adalah selama  sembilan (9) bulan dan beberapa hari, selalunya 9 atau 10 hari. Bila ANGKA ini dicapai , maka  dengan kehendak  Allah , lahirlah bayi itu  dalam keadaan sempurna dan sihat. Walau bagaimana pun jika  diatas kehendak Allah juga,  bayi itu dilahir ketika  kandungan  dalam rahim baru 7 bulan  maka ini akan mengakibatkan  keadaan bayi itu tidak sempurna  dan terpaksa dibantu dengan  mengguna alat inkubator. Namun jika bayi itu dilahirkan pada usianya 8 bulan, maka keadaan  bayi  itu  adalah dalam bahaya. Selalunya  susah diselamatkan berbanding  jika  bayi dilahirkan semasa 7 bulan. Begitulah ANGKA memainkan peranannya.

Selain  ANGKA  membawa maksud tempoh dan bilangan atau jumlah, ANGKA dalam bidang ilmiah dapat membantu ahli-ahli profesyenal  menjalankan siasatan dan penyelidekan.Jika anda masih ingat terdapat satu drama TV yang berjodol ” Numbers ” , yang menceritakan  bagaimana seorang pakar kaji ANGKA membantu pihak polis menyelesaikan kes-kes jenayah.

Dalam kehidupan seharian, kita banyak mengguna ANGKA. Contohnya ANGKA yang menunjukkan waktu. ANGKA sebagai  petunjuk  waktu diguna untuk  kita bangun tidur, untuk tujuan temujanji , untuk memulakan mesyuarat dan lain-lain aktiviti yang penting.

ANGKA juga menunjukkan ukuran atau sukatan sesuatu. Tukang jahit perlu mengambil ukuran badan sebelum dia boleh memotong dan menjahit baju kita.Kalau ukuran salah baju tidak selesa dipakai.Sukatan bahan-bahan mentah dalam resipi dapat membantu dan menyenangkan kerja tukang masak atau mereka yang baru hendak belajar memasak.Salah dalam menyukat, akhirnya masakan kita dibuang ke longkang!

ANGKA yang mempunyai  ciri keunikan mudah diingat.Misalannya, kalau pasangan yang hendak bernikah/bersanding  sudah pasti memilih tarikh yang unik, mudah diingat atau yang memberi sesuatu maksud kepada mereka. Pada tahun ini, tarikh yang mempunyai ANGKA yang menarik ialah 10/10/10. Pada tahun hadapan munkin ada  yang merancang  untuk mengijab kabul pada 11/11/11 . Bagi mereka yang mampu pula bolehlah membeli nombor yang menarik atau yang mempunyai Feng Shui yang baik untuk diguna pada pelet kereta mereka.

Seterusnya, jika anda ingin tahu rahsia disebalik  tarikh lahir anda,bolehlah dirungkai seperti berikut. Cuba anda  campurkan tarikh lahir anda sehingga  perolehi  satu ANGKA. Contohnya,  jika tarikh lahir anda ialah 18hb Sep 1998, ini bermakna ANGKA anda  ialah 9. Sembilan bererti  kejayaan. Sama ada ANGKA  9 ini ada hubungan rapat dengan nasib dan  peribadi anda, janganlah diambil pusing kerana ini hanya setakat hiburan saja. Selanjutnya, sila lihat maksud untuk angka-angka berikut  :-

1 –  ketua

2 –  penyabar

3 –  boros

4 –  pengkaji selidik

5 – minat berniaga

6  – kaya

7 – mudah mendapat sokongan

8 – degil

9 – kejayaan

Menurut  kepercayaan  kaum Tiong Hua pula ANGKA 9 ialah panjang umur dan 8 membawa maksud  kemakmuran . Tetapi  janganlah anda terlalu taksub dengan tafsiran ini. Ianya setakat  hiburan sahaja. Kuasa penentu adalah  daripada  Allah swt dan  usaha gigih diri sendiri.

Selain  ANGKA  diguna untuk  tujuan hiburan  semata-mata,  ianya juga  mempunyai  pengaruh negatif  mahu pun positif.  Pengaruh  negatif  yang dimaksudkan  ialah apabila manusia  bertaruh atau berjudi  mengguna ANGKA. Tujuan utama adalah  kerana  hendak  cepat kaya.  Ugama Islam melarang  penganutnya berjudi  kerana  ini  akan memudaratkan kehidupan  manusia.  Lagi pun hasil daripada perjudian  adalah haram  dan  kita tidak boleh memberi anak isteri kita makan dengan wang haram.

Selain ANGKA yang membawa maksud Feng Shui yang baik, terdapat pula golongan yang memilih ANGKA untuk mencatat peristiwa hitam dalam sejarah dunia.Contohnya, adakah anda masih ingat kejadian tragis, September 11 ? Kalau ditulis tarikh ini mengguna ANGKA, ianya merupakan 911. ANGKA 911 ini  adalah nombor talian kecemasan bagi rakyat di Amerika untuk menghubungi pusat bantuan.

Pengaruh atau kesan  positif ANGKA  sebaliknya terdapat dalam hal-hal keselamatan. Di jalan-jalan raya terutama di Lebuhraya selalu terdapat kemalangan kerana pemandu tidak ikut had kelajuan. Jika had kelajuan menunjukkan 110 km, pemandu hanya mengundang  bahaya jika memandu lebih daripada had yang dibenarkan.

Sekarang  kita hidup  didalam era digital. Anak-anak semakin bijak pandai.Keupayaan anak-anak diukur dengan bilangan pangkat A diperolehi dalam Peperiksaan Am.Namun sebagai ibu bapa contoh jangan kita mengadili keupayaan anak-anak dengan berapa ANGKA pangkat A diperolehi tetapi kita adili sedalam mana ilmu yang diperolehi.

Kalau hendak dirungkaikan, banyak lagi aktiviti-aktiviti  kehidupan seharian  manusia  yang  ada  hubung kait  dengan  ANGKA. Tetapi cukup setakat  ini. Kesimpulannya  ANGKA boleh membawa  kemudaratan jika disalah gunakan atau disalah hitung. Sebaliknya ANGKA juga boleh membawa kejayaan dan kemakmuran. Tidak boleh dinafikan  ANGKA  banyak memain peranan yang  signifikan  kepada kehidupan kita.

Akhir sekali penulis ingin bertanya, apakah signifikasi  ANGKA  ini ,  0 ?

😉